torsdag 30 oktober 2014

Erkännandet av Palestina var efterlängtat! / Margot Wallström

30/10 Äntligen ett rejält utrikespolitiskt beslut!
     Efter att ha irriterat mig på det svenska utrikespolitiska jamsandet i årtionden tycker jag denna dag att erkännandet av Palestina har något befriande nytt över sig.
     Vad Netanyahu tycker om det är nog det minst intressanta, han beter sig bara som en bortskämd unge i sandlådan som inte får bestämma över alla spadarna.
      Men när kommer det jag efterfrågat i flera år: en "isolera-Israel-kommitté", så att en förändring som liknar den som ägde rum i Sydafrika efter den bojkotten kan komma till stånd?

Tillägg 31/10. När jag läser Margot Wallströms svar på den israeliske utrikesministerns IKEA-fånigheter blir jag rakt upp och ner lycklig. Man kan bara svara israeliska politiker med det allvar som ligger i att inte gå med på barnsligheter.
     Att Margot Wallström är tillbaka i svensk politik hör till det verkligt hoppfulla inför en i övrigt komplicerad framtid!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar